Begivenhedskalender
Referat af generalforsamling i Faaborg Roklub 5.3.2017 kl 14
28 deltagende medlemmer incl. bestyrelsen
1. Valg af dirigent, som ikke er medlem af bestyrelsen og valg af referent
Som dirigent er valgt Lars Barnebjerg. Som referent er valgt Morten Dahl Nielsen.
Dirigenten konstaterede at generalforsamlingen er lovligt indkaldt.
2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år
Formanden fremlagde bestyrelsens beretning, som vil blive gengivet i fuld længde i Årebladet. Årets aktiviteter med udgangspunkt i klubbens vision 2025 blev gennemgået, herunder udvidelse af motionsrum. 50 medlemmer har roet ca. 5000 km roning i ergometre. Foreningssamarbejdet med skolerne er i gang, og har fungeret godt. Det giver erfaringsmæssigt nye medlemmer for de deltagende klubber.
Medlemsfremgang på i alt 17 nye medlemmer i perioden. Roning i det forløbne år er 2180 ture = 22.850 km. For første gang har ingen roere nåede 1000 km.
Strategi og mål for 2016 gennemgået [bilag 1]
Strategi og mål for 2017 præsenteret [bilag 2]
Spørgsmål: Hvor mange medlemmer er der aktuelt? Svar: 90 medlemmer pt.
Spørgsmål til Åben Roning: Der opleves et dilemma mellem ”ægte åben roning” og tilmelding på rokort, specielt ved formiddagsroning. Det sker at der har været så mange rokort-ture, at der ikke er roere nok til at gennemføre åben roning. Dette er et opmærksomhedspunkt, som tages med videre. Der planlægges ikke ture på rokort.dk i den tid, hvor der er fastlagt åben roning.
Bestyrelsens beretning blev herefter godkendt med applaus.
3. Godkendelse af regnskab for det forløbne kalenderår
Kassereren gennemgik regnskabet. Kontingentindtægt er steget pga flere medlemmer. Øvrige driftsindtægter i stigning, bl.a udlejning, samt pæne eksterne tilskud til hejseværk og motionsrum. På udgiftssiden stigning pga motionsrum og ergometre. De nye investeringer er stort set dækket ind af de opnåede tilskud. Årets overskud 86.000, hvoraf der henlægges 62.000 til bådefonden. Der er pt. 263.000 i båd- og materialeopsparing. Regnskabet blev herefter godkendt.
4. Godkendelse af bestyrelsens budgetforslag for det påbegyndte budgetår
Budget 2017 gennemgået. Der henlægges ikke driftsmidler til båd- og materialeopsparing, i stedet konsolideres driften.
Spørgsmål: Hvor stor vil bådefonden være? Svar: Bådefonden vil som budgetteret ved udgangen af 2017 være 163.000.
Medlemskommentar: Bestyrelsen disponerer godt og rigtigt.
Budget 2017 blev herefter vedtaget.
5. Fastsættelse af kontingent, jfr. §3 i vedtægterne
Bestyrelsen foreslår uændret kontingent: 1780 kr årligt fordelt i 2 halvårlige opkrævninger. Kontingentforslag blev herefter vedtaget.
6. Behandling af indkomne forslag
a) Forslag fra bestyrelsen vedr. vedtægtsændringer – forslaget vedlagt [bilag 3]
Lone Hansen forelagde forslaget, som går ud på forholdsmæssigt kontingent for nye medlemmer. Begrundelsen er at der kommer nye medlemmer til henover året, og ikke kun i foråret. De hidtidige vedtægter kan ikke håndtere dette.
Forslaget er godkendt af generalforsamlingen. For endelig vedtagelse skal forslaget dog behandles på en ekstraordinær generalforsamling, da vedtægstændringer kræver 2/3 af de aktive medlemmers stemmer. Ved efterfølgende ekstraordinær generalforsamling anvendes alm. stemmeflertal. Bestyrelsen indkalder hertil.
b) Forslag fra Henny vedr. betaling for leje af klubbens lokaler – forslaget vedlagt [bilag 4]
Kommentarer: Forslagsstiller finder nuværende pris høj.
Bestyrelsen vil gerne sikre at ro-mæssige aktiviteter har højere prioritet end alm. lokaleudlejning.
Kommentar: måske kan der blive merindtægt, hvis prisen sættes ned, og flere så ønsker at leje.
Kommentar: tidligere har det været problematisk at få plads efter roture, fordi lokalerne var udlejet. Aktuelt antal: ca 5 gange i 2016. Lejen er 1 døgn for nuværende pris 1800 kr.
Kommentar: Der kan differentieres mellem sommer- og vinterpris.
Kommentar: Hvem er beslutningsdygtig i forhold til udlejningsregler? Svar: Det er bestyrelsen, som har udarbejdet og vedtaget de nugældende udlejningsregler.
Vejlende markering af generalforsamlingens holdning ved håndsoprækning: Bestyrelsen pålægges herefter at udarbejde en udlejningsform til en lavere pris, evt. med skelnen mellem sommerperiode og resten af året.
7. Valg af bestyrelsesmedlemmer jfr. §8.
Lone ønsker ikke genvalg. Lone tilbyder dog at fortsætte som kasserer i en stabsfunktion. Ingen kandidater er fundet, ingen af de tilstedeværende medlemmer stiller op.
Bestyrelsen pålægges af generalforsamlingen at udpege et medlem, med efterfølgende godkendelse på ekstraordinær generalforsamling. [Christian Rasmussen har siden tilbudt at deltage som bestyrelsesmedlem / ref. bemærkning]
Alice Laursen er på valg – kan genvælges. Alice er valgt.
Bente Aalund er på valg – kan genvælges. Bente er valgt
8. Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen
1. Suppleant: Susanne Quistgaard er valgt.
2. Suppleant: Annie Henriksen er valgt.
9. Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant
Genvalg af Anette og Henny. Marie genvalgt som revisorsuppleant
10.Fordeling af udvalgsposter
Bestyrelsen forelagde modellen for kommisorium for et udvalg. Som eksempel blev brugt Udvalget for madaftner og fester. Alle udvalg har nu et kommisorium udarbejdet af bestyrelsen. Herefter gennemgang af listen over alle 17 udvalg.
Ændringer i udvalgene:
Motions- og turudvalget: Ruth træder ind.
Ergometerroning: Ruth træder ind , Alice trækker sig.
Redningsveste: Karen Margrethe træder ind.
Madaftner: Henny trækker sig, Kirsten R træder ind.
PR: Lars træder ind.
Eksternt samarbejde: ingen forslag
Den samlede liste over udvalg lægges på Roklubbens hjemmeside. Kommisorier mailes til alle respektive udvalgsmedlemmer.
11.Evt.
Forslag om etablering af en trappe ned i vandet – evt for enden af broen. Forslaget går videre til broudvalget.
Alice reklamerede for gratis arrangement i Faaborg Sejlklub 29/3 med Lars Simonsen, som med sin familie har sejlet/roet på 2000 km langtur i Hobie kajakker. Der vil fremover blive flere arrangementer med deltagelse på tværs af klubberne.
Bilag 1 (Strategi og mål 2016):
Strategi 2016 |
Mål 2016
|
Tydelig organisation |
Beskrive bestyrelsens opgaver Beskrive kommissorier for udvalgene
|
Udvikling af rospinning |
Organisering af rospinning. Uddannelse af rospinningsinstruktør(er) Tilbud om 6 hold hver uge med rospinning eller ergometerroning på hold 40 medlemmer ror ergometer i vinterhalvåret
|
Flere medlemmer og fastholdelse af disse |
10 nye medlemmer i løbet af året og fastholdelse af disse
|
Flere tilbud om åben roning
|
Ugentlige tilbud om åben roning via rokort Tilbud om åben roning 2 aftner ugentlig og 3 formiddage ugentlig
|
Bilag 2 (Strategi og mål 2017):
Strategi 2017 |
Mål 2017
|
Lettere tilgang til bådene i hallen i forbindelse med roning og i forbindelse med bådklargøring
|
Der bygges 1 bådhejs til 2 inriggere. |
Større involvering af medlemmerne
|
50 % af medlemmerne deltager i bådklargøring i 2017 33 % deltager i et eller flere udvalg 95 % deltager i rengøring
|
Flere medlemmer og fastholdelse af disse |
10 nye medlemmer i løbet af året og fastholdelse af disse
|
Udvikling af samarbejdet med skolerne |
2 hold/klasser fra Øhavsskolen lærer roning i romaskine 5 af klubbens medlemmer er involveret i arbejdet med skolebørn |
Bilag 3 (vedtægtsændringer):
§ 2 ønskes ændret til følgende:
1. Som medlem kan optages enhver med interesse for Klubbens aktiviteter.
2. Anmodning om optagelse i Klubben sker skriftligt til bestyrelsen på en særlig blanket.
3. Medlemskontingentet for aktive medlemmer fastsættes for et år ad gangen på den ordinære generalforsamling.
4. Kontingentet for aktive medlemmer opkræves i mindst 2 rater. Kontingentet for andre medlemstyper opkræves en gang årligt.
5. Ved indmeldelse opkræves et forholdsmæssigt kontingent for perioden frem til næste kontingentopkrævning.
6. Aktive medlemmer under 18 år betaler 75% af det fastsatte kontingent.
7. Passive medlemmer betaler 8% af det fastsatte kontingent.
8. Udmeldelsen skal ske skriftligt til bestyrelsen med en måneds varsel til udgangen af en kontingentperiode.
9. Ethvert medlem må nøje gøre sig bekendt med Klubbens love og de til enhver tid gældende reglementer.
10. Ethvert medlem har adgang til klubhuset.
11. Kun aktive roere har ret til at benytte bådene.
12. Æresmedlemmer udpeges af bestyrelsen og er kontingentfrie. Æresmedlemmer har de samme rettigheder som fuldt betalende medlemmer.
13. Bestyrelsen har bemyndigelse til at dispensere for kontingentreglerne på den 1. kontingentopkrævning i forbindelse med medlemshvervningskampagner.
14. Bestyrelsen fastlægger principper for opkrævning af gebyrer og renter i tilfælde af restancer.
Bilag 4 (lokaleudlejning):
Kære bestyrelse/generalforsamling
I mange år har det været mig en gåde, at det skulle være så dyrt at låne de lokaler, som man selv er medejer af, og som man selv er med til at gå og vedligeholde.
Jeg vil ikke kalde det at leje lokalerne, for klubhuset er jo ikke et forsamlingshus, som
vi lejer ud. Det er vore egne lokaler, som vi låner.
Jeg vil foreslå, at man går tilbage til den tanke, at man skulle betale for den ekstra udgift/slid, det giver at låne lokalerne, og det vil vel være et beløb på ca. kr. 500,00 for lån af lokalerne et døgn. Så er der vist dækket godt ind.
Man må så selv sørge for, at der er gjort rent både før og efter lånet af lokalerne. Mange hilsner Henny (nr. 104)
Referat af generalforsamling i Faaborg Roklub 5.3.2017 kl 14
28 deltagende medlemmer incl. bestyrelsen
1. Valg af dirigent, som ikke er medlem af bestyrelsen og valg af referent
Som dirigent er valgt Lars Barnebjerg. Som referent er valgt Morten Dahl Nielsen.
Dirigenten konstaterede at generalforsamlingen er lovligt indkaldt.
2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år
Formanden fremlagde bestyrelsens beretning, som vil blive gengivet i fuld længde i Årebladet. Årets aktiviteter med udgangspunkt i klubbens vision 2025 blev gennemgået, herunder udvidelse af motionsrum. 50 medlemmer har roet ca. 5000 km roning i ergometre. Foreningssamarbejdet med skolerne er i gang, og har fungeret godt. Det giver erfaringsmæssigt nye medlemmer for de deltagende klubber.
Medlemsfremgang på i alt 17 nye medlemmer i perioden. Roning i det forløbne år er 2180 ture = 22.850 km. For første gang har ingen roere nåede 1000 km.
Strategi og mål for 2016 gennemgået [bilag 1]
Strategi og mål for 2017 præsenteret [bilag 2]
Spørgsmål: Hvor mange medlemmer er der aktuelt? Svar: 90 medlemmer pt.
Spørgsmål til Åben Roning: Der opleves et dilemma mellem ”ægte åben roning” og tilmelding på rokort, specielt ved formiddagsroning. Det sker at der har været så mange rokort-ture, at der ikke er roere nok til at gennemføre åben roning. Dette er et opmærksomhedspunkt, som tages med videre. Der planlægges ikke ture på rokort.dk i den tid, hvor der er fastlagt åben roning.
Bestyrelsens beretning blev herefter godkendt med applaus.
3. Godkendelse af regnskab for det forløbne kalenderår
Kassereren gennemgik regnskabet. Kontingentindtægt er steget pga flere medlemmer. Øvrige driftsindtægter i stigning, bl.a udlejning, samt pæne eksterne tilskud til hejseværk og motionsrum. På udgiftssiden stigning pga motionsrum og ergometre. De nye investeringer er stort set dækket ind af de opnåede tilskud. Årets overskud 86.000, hvoraf der henlægges 62.000 til bådefonden. Der er pt. 263.000 i båd- og materialeopsparing. Regnskabet blev herefter godkendt.
4. Godkendelse af bestyrelsens budgetforslag for det påbegyndte budgetår
Budget 2017 gennemgået. Der henlægges ikke driftsmidler til båd- og materialeopsparing, i stedet konsolideres driften.
Spørgsmål: Hvor stor vil bådefonden være? Svar: Bådefonden vil som budgetteret ved udgangen af 2017 være 163.000.
Medlemskommentar: Bestyrelsen disponerer godt og rigtigt.
Budget 2017 blev herefter vedtaget.
5. Fastsættelse af kontingent, jfr. §3 i vedtægterne
Bestyrelsen foreslår uændret kontingent: 1780 kr årligt fordelt i 2 halvårlige opkrævninger. Kontingentforslag blev herefter vedtaget.
6. Behandling af indkomne forslag
a) Forslag fra bestyrelsen vedr. vedtægtsændringer – forslaget vedlagt [bilag 3]
Lone Hansen forelagde forslaget, som går ud på forholdsmæssigt kontingent for nye medlemmer. Begrundelsen er at der kommer nye medlemmer til henover året, og ikke kun i foråret. De hidtidige vedtægter kan ikke håndtere dette.
Forslaget er godkendt af generalforsamlingen. For endelig vedtagelse skal forslaget dog behandles på en ekstraordinær generalforsamling, da vedtægstændringer kræver 2/3 af de aktive medlemmers stemmer. Ved efterfølgende ekstraordinær generalforsamling anvendes alm. stemmeflertal. Bestyrelsen indkalder hertil.
b) Forslag fra Henny vedr. betaling for leje af klubbens lokaler – forslaget vedlagt [bilag 4]
Kommentarer: Forslagsstiller finder nuværende pris høj.
Bestyrelsen vil gerne sikre at ro-mæssige aktiviteter har højere prioritet end alm. lokaleudlejning.
Kommentar: måske kan der blive merindtægt, hvis prisen sættes ned, og flere så ønsker at leje.
Kommentar: tidligere har det været problematisk at få plads efter roture, fordi lokalerne var udlejet. Aktuelt antal: ca 5 gange i 2016. Lejen er 1 døgn for nuværende pris 1800 kr.
Kommentar: Der kan differentieres mellem sommer- og vinterpris.
Kommentar: Hvem er beslutningsdygtig i forhold til udlejningsregler? Svar: Det er bestyrelsen, som har udarbejdet og vedtaget de nugældende udlejningsregler.
Vejlende markering af generalforsamlingens holdning ved håndsoprækning: Bestyrelsen pålægges herefter at udarbejde en udlejningsform til en lavere pris, evt. med skelnen mellem sommerperiode og resten af året.
7. Valg af bestyrelsesmedlemmer jfr. §8.
Lone ønsker ikke genvalg. Lone tilbyder dog at fortsætte som kasserer i en stabsfunktion. Ingen kandidater er fundet, ingen af de tilstedeværende medlemmer stiller op.
Bestyrelsen pålægges af generalforsamlingen at udpege et medlem, med efterfølgende godkendelse på ekstraordinær generalforsamling. [Christian Rasmussen har siden tilbudt at deltage som bestyrelsesmedlem / ref. bemærkning]
Alice Laursen er på valg – kan genvælges. Alice er valgt.
Bente Aalund er på valg – kan genvælges. Bente er valgt
8. Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen
1. Suppleant: Susanne Quistgaard er valgt.
2. Suppleant: Annie Henriksen er valgt.
9. Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant
Genvalg af Anette og Henny. Marie genvalgt som revisorsuppleant
10.Fordeling af udvalgsposter
Bestyrelsen forelagde modellen for kommisorium for et udvalg. Som eksempel blev brugt Udvalget for madaftner og fester. Alle udvalg har nu et kommisorium udarbejdet af bestyrelsen. Herefter gennemgang af listen over alle 17 udvalg.
Ændringer i udvalgene:
Motions- og turudvalget: Ruth træder ind.
Ergometerroning: Ruth træder ind , Alice trækker sig.
Redningsveste: Karen Margrethe træder ind.
Madaftner: Henny trækker sig, Kirsten R træder ind.
PR: Lars træder ind.
Eksternt samarbejde: ingen forslag
Den samlede liste over udvalg lægges på Roklubbens hjemmeside. Kommisorier mailes til alle respektive udvalgsmedlemmer.
11.Evt.
Forslag om etablering af en trappe ned i vandet – evt for enden af broen. Forslaget går videre til broudvalget.
Alice reklamerede for gratis arrangement i Faaborg Sejlklub 29/3 med Lars Simonsen, som med sin familie har sejlet/roet på 2000 km langtur i Hobie kajakker. Der vil fremover blive flere arrangementer med deltagelse på tværs af klubberne.
Bilag 1 (Strategi og mål 2016):
Strategi 2016 |
Mål 2016
|
Tydelig organisation |
Beskrive bestyrelsens opgaver Beskrive kommissorier for udvalgene
|
Udvikling af rospinning |
Organisering af rospinning. Uddannelse af rospinningsinstruktør(er) Tilbud om 6 hold hver uge med rospinning eller ergometerroning på hold 40 medlemmer ror ergometer i vinterhalvåret
|
Flere medlemmer og fastholdelse af disse |
10 nye medlemmer i løbet af året og fastholdelse af disse
|
Flere tilbud om åben roning
|
Ugentlige tilbud om åben roning via rokort Tilbud om åben roning 2 aftner ugentlig og 3 formiddage ugentlig
|
Bilag 2 (Strategi og mål 2017):
Strategi 2017 |
Mål 2017
|
Lettere tilgang til bådene i hallen i forbindelse med roning og i forbindelse med bådklargøring
|
Der bygges 1 bådhejs til 2 inriggere. |
Større involvering af medlemmerne
|
50 % af medlemmerne deltager i bådklargøring i 2017 33 % deltager i et eller flere udvalg 95 % deltager i rengøring
|
Flere medlemmer og fastholdelse af disse |
10 nye medlemmer i løbet af året og fastholdelse af disse
|
Udvikling af samarbejdet med skolerne |
2 hold/klasser fra Øhavsskolen lærer roning i romaskine 5 af klubbens medlemmer er involveret i arbejdet med skolebørn |
Bilag 3 (vedtægtsændringer):
§ 2 ønskes ændret til følgende:
1. Som medlem kan optages enhver med interesse for Klubbens aktiviteter.
2. Anmodning om optagelse i Klubben sker skriftligt til bestyrelsen på en særlig blanket.
3. Medlemskontingentet for aktive medlemmer fastsættes for et år ad gangen på den ordinære generalforsamling.
4. Kontingentet for aktive medlemmer opkræves i mindst 2 rater. Kontingentet for andre medlemstyper opkræves en gang årligt.
5. Ved indmeldelse opkræves et forholdsmæssigt kontingent for perioden frem til næste kontingentopkrævning.
6. Aktive medlemmer under 18 år betaler 75% af det fastsatte kontingent.
7. Passive medlemmer betaler 8% af det fastsatte kontingent.
8. Udmeldelsen skal ske skriftligt til bestyrelsen med en måneds varsel til udgangen af en kontingentperiode.
9. Ethvert medlem må nøje gøre sig bekendt med Klubbens love og de til enhver tid gældende reglementer.
10. Ethvert medlem har adgang til klubhuset.
11. Kun aktive roere har ret til at benytte bådene.
12. Æresmedlemmer udpeges af bestyrelsen og er kontingentfrie. Æresmedlemmer har de samme rettigheder som fuldt betalende medlemmer.
13. Bestyrelsen har bemyndigelse til at dispensere for kontingentreglerne på den 1. kontingentopkrævning i forbindelse med medlemshvervningskampagner.
14. Bestyrelsen fastlægger principper for opkrævning af gebyrer og renter i tilfælde af restancer.
Bilag 4 (lokaleudlejning):
Kære bestyrelse/generalforsamling
I mange år har det været mig en gåde, at det skulle være så dyrt at låne de lokaler, som man selv er medejer af, og som man selv er med til at gå og vedligeholde.
Jeg vil ikke kalde det at leje lokalerne, for klubhuset er jo ikke et forsamlingshus, som
vi lejer ud. Det er vore egne lokaler, som vi låner.
Jeg vil foreslå, at man går tilbage til den tanke, at man skulle betale for den ekstra udgift/slid, det giver at låne lokalerne, og det vil vel være et beløb på ca. kr. 500,00 for lån af lokalerne et døgn. Så er der vist dækket godt ind.
Man må så selv sørge for, at der er gjort rent både før og efter lånet af lokalerne. Mange hilsner Henny (nr. 104)