Se den nye rengøringsliste for sommersæsonen 2018  under menupunktet 'Kun for medlemmer'.

Klubben har fået nyt ro-reglement

Se under 'Om klubben'

Se på rokort om instruktion i roning med 2 åre.Billedresultat for coastal rowing

DSC 0032

TUREN TIL BORNHOLM: (Årebladet aug-sep 2013)

Lørdag d. 20.7.2013

11 forventningsfulde Faaborg-roere mødtes i roklubben kl.7.00. Deltagerne var: Bente, Dorthe, Annie, Britt, Karen, Karen Margrethe, Lone, Finn, Kurt, Jørgen og Bent.

Vi skulle Bornholm rundt.

Bilerne blev pakket med bagage og roere, og af sted gik det kl. 7.15 mod Ystad. Færgen afgik kl. 12.30 og ikke kl. 14.30. Britt og Jørgen kørte på deres motorcykler.

Helt utroligt, hvor meget gods der kan være i en VW og en Volvo Station-car.

Vel  ankommet til Rønne-roklub mødtes vi med rochef Kurt Jensen. Han viste os først og fremmest de både, vi måtte låne til turen.

Gry = 2 åres glasfiberbåd af ældre dato (Bent var med til dåben af den midt 60érne). Gry blev udnævnt til ”spejderbåd/frontløber” for de andre to både, og af mærkværdige årsager blev det også den, der var tungest lastet under hele turen rundt (mente Bent).

Zephyr = 2 åres træbåd af ret ny årgang. Denne båd blev under turen døbt ”letvægts-toeren” da den oftest var meget let lastet. Finn blev flere gange (sikkert uretmæssigt) mistænkt for at pakke de to andre både først og så pakke de sidste smårester i Zephyr.

Ull = 4 åres træbåd næsten ny.

Rønne Roklubs bestyrelse har taget den beslutning, at der ikke skal betales for leje af både og heller ikke for overnatning i roklubben. Beslutningen begrunder de med, at de kun har ganske få besøg af gæsteroere i løbet af en sæson. Vi valgte trods det efterfølgende, at sponsorere et beløb til klubben med tak for god behandling.

Kurt Jensen briefede os om turen rundt om Bornholm. Vi fik taget notater og prikket de steder ind på søkortet,  der krævede ekstra opmærksomhed.

Efter at have takket af med Kurt Jensen, påbegyndte vi forberedelserne til turen rundt.

Bådene blev udstyret  og overvejelserne om hvilken vej, vi skulle rundt tog fart.

Der er to valgmuligheder  når man skal rundt om Bornholm fra Rønne . Enten sydom eller nordom øen (hvilken logik).

Vindretning, vindstyrke og prognosen for de kommende dage var afgørende. Og ifølge prognoserne var vores bedste mulighed at gå nordom øen og starte så tidligt som muligt søndag morgen.

Hammerknuden skulle overstås først og helst passeres i en så ringe vindstyrke som muligt. Stedet er lidt specielt på grund af vanddybden og de høje klipper. For store bølger giver tilbageslag fra klipperne og gør det til et svært farvand at ro i.

Prognosen sagde, at det ville blæse op fra en vestlig retning ved middagstid søndag, og fra Rønne til Sandvig er der ca. 25 km. så der var ikke så meget tid at give væk af.

Vi regnede med en gennemsnitsfart på ca. 6 km/time så med en effektiv ro-tid på 4 timer skulle vi senest være afsted fra Rønne ved syvtiden søndag morgen.

Sidst på eftermiddagen fik vi en ny prognose som sagde, at det  søndag ville blæse 5-8 sekm. fra en vestlig retning, så der røg vores plan om at runde Hammerknuden søndag formiddag.

Vi aftalte dog alligevel at en af os (Bent) skulle stå op kl. 05.00 for at se om prognosen havde ændret sig. Det havde den ikke så søndag blev udnævnt til TURISTDAG.

Lørdag nærmede sig sin afslutning. Og hvilken afslutning:

Menuen var som følger: Grillet flute med Bornholmsk Pesto. Dorthe havde produceret pestoen hjemmefra. Lækkert, lækkert. Opskriften kan findes på nettet.

Hovedretten bestod af Oksebøf med nye kartofler og grøn salat. Madholdet samt Britt (chefkok) og Kurt (grillmester) klarede det til et klart trettental.

I modsætning til en tidligere Tåsinge-tur, var der ingen mangel på nye kartofler, og der var heller ikke nogen, der manglede den obligatoriske Frankfurter.

Dertil en livgivende rødvin. Og middagen blev afsluttet med kaffe og franske vafler samt et lille glas rom (Lone og Kurt havde medbragt gudedrikken). Vi holdt os dog alligevel en smule tilbage, da vi skulle være friske til næste dag.

bo1bo2

Søndag d. 21.7.13

TURISTDAG:

Efter et veltillavet morgenbord (med hårdkogte æg), startede vi bilerne og motorcyklerne og kørte til Hammershus. Vi ankom heldigvis så tidligt, at vi undgik det værste turistmylder.

Borgruinen er anlagt på en 74 meter høj klippeformation lige syd for Hammerhavnen.

Hammershus er en af nordeuropas største borgruiner og kan dateres tilbage til omkring år 1200.

Med forborge fylder den ca. 35.000 kvadratmeter og vi gennemtravede næsten dem alle.

Der pågår for tiden et større restaureringsarbejde på ruinen. Naturstyrelsen har fået en gave på 92,5 millioner kroner fra A.P. Møller-fonden til et nyt besøgscenter samt restaurering af murværket.

Tak for det A.P. Møller, det må være skønt selv at bestemme, hvor meget man vil aflevere i skat og hvad beløbet skal bruges til.

Da vi stod oppe på ruiner og så ud over havet fik vi øje på flere gule bælter af et eller andet ”snask” på vandet. Gætterierne gik lige fra olieforurening til alger og tang, der blomstrede. Det vender vi tilbage til.

Dernæst kørte vi ned til Hammerhavnen, som ligger lige syd for hammerknuden. Her fik vi slukket tørsten efter en støvet og solbeskinnet tur på borgruinen

Frokosten kaldte og vi kørte til Hasle, hvor der røges sild og serveres koldt fadøl.

Vi havde selv medbragt rugbrød, løg, æg og smør til den røgede sild og vi havde endvidere spurgt ekspedienten om vi måtte indtage det dyrt indkøbte fadøl og silden på røgeriets borde udenfor. Det måtte vi gerne, så det gjorde vi.

Midt under indtagelsen af måltidet  kom en kvindelig ansat og sagde, ”at det ikke var en rasteplads, og at vi ikke måtte indtage medbragt mad”. Vi kiggede undrende på hende. Vi havde lige købt for ca. 800,-kr. i røgeriet.

Vi troede ellers kun der fandtes ”sure gamle mænd”, men der findes altså også ”sure unge kvinder”.

Nå, men vi lod os ikke slå ud. Vi spiste maden færdig og kørte videre til Bornholms Kunstmuseum som absolut er et besøg værd. Helligdomsklipperne som ligger lige neden for kunstmuseet samt rundkirken i Nyker, som desværre var aflåst blev også synet.

Videre gik det til Allinge, hvor der blev indkøbt ordinær proviant og flere ferske laksesider til aftenens menu.

Stor ros til chefkokken, grillmesteren og madholdet. Igen et trettental.

bo3bo4

Mandag d. 22.7.13

FRA RØNNE TIL SANDVIG 25 km:

Den store dag skulle nu oprinde. Vejrudsigten var gunstig, og skulle vi runde Hammerknuden, skulle det være i dag.

Alle mand op kl. 5.00 og forventet afgang kl. 7.00. Bådene kom på vandet, bagagen stuvet og kl. 07.15 var vi af sted.

Efter en flot rotur i stille solskinsvejr  forbi Hasle, hvor 55 km. klippekyst begynder, forbi Helligpeder og Teglkås to små idylliske fiskerlejer. Forbi Jons Kapel som ikke alle roere fik set. Forbi Vang og forbi Hammershus ruiner ankom vi til Hammerhavnen kl. 11.00. Her indtog vi en hurtig ” klapmad” og en øl og de trængende der skulle lænse fik ordnet det.

Et nyt kig på DMI´s vindprognose fortalte, at omkring kl. 13.00 ville det blæse op fra nordøst, så vi skyndte os af sted for at nå rundt, før blæsten kom. Da vi havde rundet ca. 1/3-del af knuden var det som om skyerne faldt ned fra klipperne og lagde sig som havgus/tåge på vandet og blæsten tog til. Det virkede en smule uhyggeligt. Længere fremme kunne vi se hvide skumtoppe på bølgerne, så vi besluttede os for at vende tilbage til Hammerhavnen.

Tilbage i Hammerhavnen tog vi os ”en slapper” og afventede, at gusen og vinden skulle aftage. Efter en god times tid besluttede vi os for at prøve igen.

De første 2/3 dele af knuden gik fint, men ved Hammeroddefyret (Lille Fyr), som ligger på det skarpe hjørne, blev søerne mere voldsomme og blæsten fra nordøst tog til i styrke. Men nu skulle vi rundt, og vi var der næsten. Efter en noget urolig rotur nåede vi ind i Sandvigbugten, hvor campingpladsen befinder sig.

Som før nævnt havde vi på forhånd valgt, at glasfiberbåden GRY skulle være vores ”spejderbåd” så den blev sendt ind i brændingen som den første. Det var en fornuftig beslutning, da strandbunden viste sig at bestå af sten og ikke sand, som vi havde forventet.

Et par meter fra sandstranden hoppede styrmand og besætning ud af båden og holdt agterenden op i brændingen (vi turde ikke vende båden af frygt for at få den bordfyldt). En holdt båden på plads og de to andre tømte båden for bagage, så det blev muligt at løfte den op på stranden.

De andre to både blev liggende uden for brændingen og afventede tegn fra dem på land, at nu kunne man tage i mod den næste båd. Næste båd var ZEPHYR som blev tømt og kom på land. ULL kom også på land i hel tilstand.

De eneste der fik lidt skrammer var Annie og Dorthe.

Annie gled, fik en dukkert i strandkanten og lidt skrammer.

Dorthe fik et blåt mærke i knæhasen og en dukkert under udstigningen af båden, da der var lidt dybere end hun havde forventet.

Strandgæsterne fik god underholdning og besætningerne fik sig en våd, uforglemmelig oplevelse.

Havneøllen faldt på et tørt sted (billede) og Jørgen (det pæne menneske) fik sig en snak med en badenymfe fra Studenternes Roklub. Hun ville høre, hvor vi kom fra. (Heldigvis var en af Årebladets fotografer på pletten).

Jørgen mente efterfølgende, at hun havde en meget lys top på?? Men det var vist lidt svært for ham at se gennem de solbriller, han bar.

Alt i alt en god og (måske lidt for) spændende rodag, som endte med teltopslagning og Britts sammenkogte ret.

DMI lovede en vedvarende nordøstlig vind 5-8 sekm. så vi havde endnu en turistdag foran os på land.

bo5bo6

bo7bo8

Tirsdag d. 23.7.13

Turistdag

Vi sov længe, og der var god tid til morgenmaden. Dagen skulle bruges til afslapning, så der var dømt fri leg.

Solen skinnede og DMI-prognosen passede. Det blæste helt pænt, og der var en kraftig brænding på stranden. Aftenen før havde vi heldigvis båret bådene højere op på stranden. Ellers kunne vi være vågnet op til en gang pindebrænde.

Formiddagen gik med en gåtur i Sandvig og blev afsluttet med indkøb i Allinge, som har en meget velassorteret fiskeforretning, samt en Netto og en Super Brugs.

Der blev besøgt cafeer og gallerier.

Om eftermiddagen gik vi i spredt flok rundt på Hammerknuden. Enkelte kom hele vejen rundt andre afkortede ruten, men alle fik oplevet den smukke natur og de kræfter, der er i et godt blæsevejr om Hammerknuden. Og ikke mindst fik vi fra landsiden set det stykke, vi dagen før havde roet fra Hammeroddefyret og ind i Sandvigbugten.

Tilbage på campingpladsen hørte vi at i alt 12 voksne badegæster var blevet reddet i land. De havde trods skiltningen, der advarer mod at bade i kraftig pålandsvind ment, at de godt kunne bade. 8 af disse blev reddet af en surfer, og resten blev reddet af folk på stranden.

Karen og Finn fik sig i samme forbindelse en samtale med en betjent, men det kan de selv fortælle mere om.

Sandvigbugten kan være lumsk da pålandsvind og høje bølger skaber udadgående understrømme, som selv en god svømmer har svært ved at kæmpe imod.

Vi samledes igen til aftensmad (torsk i fad) på det sædvanlige høje kulinariske niveau.  Og dertil salat i Finns medbragte opvaskebalje.   DMI lovede svag vind og højt solskin næste dag, så vi skulle ud på næste etape Sandvig – Svaneke ca. 31 km.

bo9bo10bo11bo12

Dagbog fra Bornholm-sommer-roturen

Onsdag d. 24.7.2013

Distancen Sandvig til Svaneke. Ca. = 32 Km.

Lovende vejrudsigt med næsten ingen vind men med store bløde dønninger fra gårsdagens

nordøstlige blæsevejr. Det er karakteristisk for farvandet rundt om Bornholm, at der efter et

godt blæsevejr nemt kan gå 1½ - 2 døgn før dønningen har lagt sig helt. Det skyldes både

vanddybden og de lange afstande søen har at vokse sig stor på. Ydermere betyder det også, at

man roligt kan holde sig et stykke væk fra land for at undgå tilbageslaget fra klippekysten.

Efter morgenmaden pakkede vi lejren

sammen og fik slæbt bagagen ned på

stranden. Der var en god brænding, som

gjorde pakningen af bådene lidt mere

spændende end normalt, og så var det bare

med at hive godt i årene og komme fri af

land. Alt dette foregik meget disciplineret,

som om vi aldrig havde lavet andet.

Vi var endelig på vej igen. Den første del af

turen gik til Gudhjem, hvor vi havde planer

om at spise frokost. Frokosten ville vi

indtage i Nørresand, som er en lille hyggelig

jollehavn. Gudhjems anden havn.

Undervejs til Nørresand blev der gen-tagne gange ofret til Kong Neptun. Kurt´s mave kunne

ikke rigtig klare dønningen og Annie havde det vist heller ikke for godt. Årebladets fotograf

afholdt sig dog fra at dokumentere offerhandlingen.

Ofringen betød dog ikke noget for farven på vandet. Havet var nemlig fyldt med en tyk

karrysuppe (gule alger), og det var virkelig en massiv forekomst som åbenbart omkransede

hele øen. Vi havde set de første tegn på algerne på vestsiden af øen, men her var det virkelig

massivt.

Algeforekomsten skyldes primært udledning af fosfor fra landene omkring Østersøen fik vi

senere fortalt af en biolog, vi mødte i Hullehavnen ved Svaneke.

Vel ankommet til Nørresand fik vi frisk vand i drikkedunkene og frokosten blev indtaget.

Efterfølgende tog en del af selskabet på en byvandring i Gudhjem.

Gudhjem er en flot beliggende smuk gammel by, hvis havnefront i den grad er skæmmet af

sæsonåbne butikker, iskiosker og alt muligt turistgøgl, og alle turister samles her i stor

trængsel. Så den bytur var hurtigt overstået. Vi skulle jo også videre.

Videre gik det mod Svaneke. Kurt, den

stakkels mand, ofrede igen til Kong

Neptun uden at det hjalp på

dønningerne, men der var håb forude.

Snart dukkede et af Svanekes vartegn

op i horisonten. Utzons

pyramideformede vandtårn. Og målet

var i sigte.

Svaneke er så absolut den smukkeste

og bedst bevarede by på Bornholm.

Vi anduvede Svaneke havns slæbested,

hvor Zephyr og Ull blev fortøjet, og

besætningerne fik en velfortjent

havneøl. Gry måtte videre til Hullehavn

for at finde ud af, om vi kunne få plads

på byens bedste campingplads.

Hullehavnen er en lille snæver og meget lavvandet naturhavn med tilhørende sandstrand.

Indsejlingen skal foregå meget forsigtigt, så før vi roede ind, ringede vi til campingfatter for at

høre, om vi kunne få plads.

Desværre var hans svar, at alt var optaget og han kunne ikke finde plads til 5 telte. Efter lidt

snak frem og tilbage gik det op for ham, at vi var ”baglænsroere”, og at vi kun skulle bruge en

overnatning. Lige pludselig var der plads til os, han var nemlig selv gammel roer og han synes

det var hyggeligt, at der lige pludseligt dukkede 3 inriggere op i hans havn.

Gry blev fortøjet til en lav betonmole og

campingfatter kom ned og gav hånd.

Så blev der ringet til dem der pustede

ud i Svaneke og kort tid efter var vi alle

forsamlet i Hullehavnen.

Bådene blev tømt og kom på land.

Teltene blev rejst og de heldigste af os

fik en plads med havudsigt.

Britt organiserede indkøb og madlavning. Og det sædvanlige

skete. Vi fik nogle lækre velfortjente nakkekotelet-

moppedrenge og endelig fik vi også den obligatoriske

frankfurter. Og derefter lun ”ro-kage”.

Hvis nogen Faaborg-roere i de kommende sæsoner skulle få

lyst til at tage en tur til Bornholm vil det kunne svare sig at

kontakte campingfatter i Hullehavnen. Han har tit gode tilbud

på grupperejser Ystad Rønne incl. en overnatning på

campingplads. Man skal blot være indstillet på at rejse på de

ubekvemme tidspunkter, men der kan være mange penge at

spare.

Torsdag d. 25.7.2013

Distancen Svaneke- Bakkerne = ca.25 km.

En lidt kølig dag begyndte med de sædvanlige rutiner, morgenmad og rydning af teltpladser.

Isætningen af bådene foregik i slimet karrysuppe. Bådene blev pakket og vi var klar til afgang.

Vi havde lovet Campingfatter at fortælle ham, når vi var klar til afgang, så ville han komme

ned og hilse af med os og snuppe et par billeder.

Alt klappede og vi begav os ud på de sidste kilometer klippekyst. Dønningen havde lagt sig til

et mere rimeligt niveau. Bornholms 55 kilometer klippekyst stopper ved Nexø, og så begynder

de fine hvide Østersø-strande (Balka og Dueodde).

Klippekysten ændrer karakter efter Svaneke. Fra de høje, skarpe og firkantede

klippeformationer på nord og vestsiden af øen, til lavere og mere afrundede klippeformationer

på østsiden. Ved Nexø afsluttes klippekysten med sandstensformationer (de kendte

sandstensfliser til havegangen blev tidligere brudt i Nexø).

Maltkværnen er et stort klippeskær beliggende mellem Svaneke og Nexø (afmærket på

søkortet). Man kan ro begge veje om skæret og på grund af dønningen var det heldigvis

synligt på lang afstand. Vandet nærmest kogte på skæret, og vi holdt en lille pause i sikker

afstand. På stille dage med havblik kræver stedet skærpet opmærksomhed.

Vi passerede den tidligere Nexø- Roklub (nu kajakklub) roede forbi Nexø havn (kedelig

strækning) og videre ind i Balka-bugten. Målet var at holde frokostpause i Snogebæk.

I Snogebæk trådte indkøbsholdet igen i karakter. Der blev handlet ind til frokost og det store

kolde bord, som skulle løbe af stabelen samme aften. Bent bestilte pr. telefon røgede sild i

Bakkerne Røgeri, så de lå klar til afhentning, når vi ankom.

Jørgen mente åbenbart der gik for lang tid

med indkøbene så han tog en lille lur.

På vej ud fra Snogebæk fik vi turens eneste

regnvejr (ca. 25 dråber).

Vi roede videre mod Dueodde og så inde på

den kridhvide strand noget rødt der

hoppede rundt. Da vi kom nærmere kunne

vi se det var JULEMÆND??? Julemænd på

Dueodde i juli måned? Ja, hvorfor ikke? Det

virker da helt naturligt. Så der blev vinket

og hujet og hejet både fra dem og fra os.

Det viste sig senere, at de afholdt

International Julemandskongres i

Snogebæk.

Videre gik det mod Bakkerne, som er et

lille fiskerleje med røgeri og en god

badestrand.

Vi havde ellers planer om at bade på

Dueodde (Danmarks bedste badestrand),

men algeforekomsten var stadig for

koncentreret, så det undlod vi.

Vel ankommet til Bakkerne blev de

røgede sild samt varmrøget laks afhentet

og leveret til madholdet. De der ikke var

på madholdet, gik en tur op til røgeriet,

hvor der blev udskænket Belgisk Leffe-øl

og øl fra Svaneke Bryghus.

Efter det store kolde bord nede på

stranden var tiden ved at løbe fra os.

Teltene skulle rejses.

Vi valgte at overnatte på stranden.

Dejligt vejr og lækker solnedgang.

Teltopsætningen var ikke noget kønt

syn i og med vi kun rejste oversejlene.

Finn og Karen fandt ud af, hvor svært

det er at sætte telt op i sand. Pløkkerne

virker ikke rigtig, teltdugen er for kort

visse steder, stængerne som skulle

sidde i inderteltet, passer ikke rigtig i

yderteltet og resultatet ser herrens ud. Hvis det havde blæst den aften, kunne det være endt

katastrofalt for de to. Vi andre tog det mere roligt.

Bent mente ikke, at det var nødvendigt at blæse

luftmadrasserne op. Sandet var både blødt og

varmt. Om morgenen var han meget klogere på

det. Det blev en radbrækkende nat for ham og

Karen Margrethe, for hvem gider stå op midt om

natten og puste luftmadrassen op. Så hellere

vende sig en ekstra gang og grave skulderen godt

ned i sandet, men man er øm i kroppen om

morgenen.

Med en let snorkekoncert, hvis blide toner strøg ud

over Østersøen, faldt der ro på lejren.

Fredag d. 26.7.2013

Distancen Bakkerne Rønne. Ca. = 26 km.

Alle roere kom op kl. 5.30. Der blev morgenbadet (algerne var næsten væk) og efter et par

timer var vi klar til det sidste stykke af turen. Vejret var rigtig pænt.

Vi havde sand over det hele. Dugvåde telte og sammenpakning på sandstrand harmonerer ikke

særlig godt med hinanden. Tøj, soveposer , tasker og bådene fik også en dosis sand. Men af

sted kom vi og der blev vinket farvel fra røgeriets terrasse, da sigøjnerlejren drog af sted. Vi

vinkede igen.

Den sydlige kyststrækning på Bornholm består af fyrretræsskove, klinter og fine hvide

sandstrande. Kysten bugter sig ind og ud og ved hver pynt kan man roligt regne med, at der

også er et stenrev, der kræver ens opmærksomhed. Sommerhusene har man gennem tiderne

forstået at holde bag ved fyrretræerne og klinterne. Så kyststrækningen har en oprindelig

karakter indtil man nærmer sig Rønne. Så vælter sommerhusene frem.

Turen gik forbi skydeområdet før Boderne. Her skal man lige huske at holde øje med om

kuglen er hejst. Er den det, er det forbudt at ro forbi. Risikoen for lavtflyvende granater eller

en skideballe er stor, hvis man trodser kuglen og alligevel ror igennem farvandet.

Videre gik det forbi Rønne Roklubs meget primitive sommerhus ved Boderne. Forbi Sose Odde

og frem mod tisse-bade-kaffe-is pause i Arnager. Vi landede på stranden ved Arnager. Her skal

man ro tæt forbi havnemolen for at undgå et stenrev der rækker langt ud.

Manden i iskiosken viste sig også at

være gammel roer, uden at det dog

afstedkom en prisreduktion på

varerne han solgte.

Arnager har en primitiv lejrplads tæt

på havnen, hvor der kan overnattes

for få kroner.

Vi måtte i bådene igen. Nu nærmede

vi os afslutningen på turen. Vi roede

bl.a. forbi Rønne Lufthavn, hvor

klinterne begynder at skifte karakter

fra ler og sand til rene grus klinter.

Siloerne på Rønne havn dukkede op.

Vores plan var at nå Rønne omkring

kl. 13.30 så mente vi der var en

chance for at vi kunne undgå

hækbølgen fra færgen til Ystad kl.

14.00. Vores beregninger var ikke nøjagtige nok, så vi nåede at få en fin ridetur da vi kom til

begyndelsen af Rønne havns læmole.

Hækbølgen fra færgen er så kraftig at det gælder om at få børn, hunde og svage sjæle op af

vandet i god tid. Hækbølgen rammer først kysten ca. 20 minutter efter færgens ankomst. Det

fik vi først at vide da vi kom til Rønne igen og derfor blev vores beregning forkert, men vi

klarede det i fin stil.

Rønne havn har en meget lang og høj læmole. I begyndelsen af læmolen har naturen placeret

3 meget store sten 15-20 meter fra molen. Disse sten kigger kun lige op over vandoverfladen.

Bent var i sin pure ungdom oppe at ride på en af dem i Gry. Dengang var de begge unge så for

ham var det ren nostalgi at se kolosserne igen.

Havneindløbet skal passeres med forsigtighed, man får først udsyn når man i en bue fra

havneindløbet stikker næsen forsigtigt frem. Vi gjorde det lige efter bogen og alle nåede

velbeholdne forbi havneindløbet.

Herefter gik der lidt kaproning i gang mellem besætningerne i de to to-åres. Bente, Karen

Margrethe og Jørgen i Zephyr prøvede at snige sig forbi Gry. Men, men - man skal stå tidligt op

for at slå Kurt og Bent ved årene og Lone ved styretøjet i Gry. De var tæt på, men det

lykkedes ikke.

116 kilometers roning var slut da vi lagde til ved roklubbens bro, men oplevelserne var det

ikke slut med.

Vask og aflevering af bådene var rene trivialiteter i sammenligning med Britt og madholdets 3

retters menu:

Varmrøget laks med peberrodscreme.

Ristet brød med tapas

Ovnstegt kylling, bagte kartofler med

halve hvidløg og lækker salat.

Til dessert en smuk solnedgang med

kaffe til.

Vi overnattede endnu en gang i

roklubben.

Lørdag d.27.7.2013

Sidste dag på Bornholm gik med sammenpakning, oprydning, rengøring af klubhuset og

pakning af biler. Herefter var der fri leg. Færgen sejlede kl. 14.30. Bent besøgte sin familie. Og

resten af holdet tog til Svaneke. Nogen så på butikker andre var på bryghus.

Svaneke-holdet nåede også at se Østerlars Rundkirke, men så kunne vi ikke pine mere ud af

den tur. Vi skulle hjemad.

På færgen bredte der sig en træthed

blandt roerne. Jørgen var ikke længere

alene om at få dækket sit søvnbehov. Nu

havde han endelig fået kollegaer.

Vi landede i Faaborg kl. 19.30

Hvad skal man ellers sige om en tur

rundt om Bornholm. Prøv det.

Vi var heldige hele turen igennem, både

med vejret, maden, naturen og ikke

mindst det gode kammeratskab vi

oplevede på turen.

Tak for en god tur med mange hyggelige